O.S.K. KAMELEON

Eko jazda na egzaminie na prawo jazdy już obowiązuje. Decyzja ta budzi kontrowersje bo, zdaniem instruktorów, trudno weryfikować styl eko jazdy na egzaminie.

Jest to bardziej filozofia jazdy niż konkretne, weryfikowalne zadania. Niemniej jednak, na postawie dyrektywy unijnej, stworzono kryteria według których egzaminatorzy będą weryfikować umiejętności jazdy ekologicznej na egzaminie. Opierać się to będzie głównie na odpowiedniej zmianie biegów w określonym zakresie obrotów oraz hamowaniu silnikiem.

Eko jazda na egzaminie na prawo jazdy to kolejny element stresogenny. Zmieniające się warunki drogowe, natężenie ruchu, warunki atmosferyczne, brak pewności i sama świadomość bycia egzaminowanym to i tak dużo. Zdający zwykle bardzo się denerwują podczas egzaminu, tymczasem eko-jazda wymaga spokojnego prowadzenia auta i dużego wyczucia.

Co będą oceniali egzaminatorzy na egzaminie ?

- Hamowanie silnikiem (wystarczy puścić pedał gazu aby samochód rozpoczął hamowanie silnikiem). Zadanie to służy zaprzestaniu wciskania sprzęgła każdorazowo przy wciskaniu hamulca.

- Zmianę biegów w zakresie 1800-2500 obr/min

- Wrzucenie 4 biegu przed osiągnięciem prędkości 50 km/h

Przepisy przepisami, a praktyka praktyką, dlatego przedstawiamy poniżej zasady jazdy ekologicznej, którą powinniśmy opanować podczas kursu na prawo jazdy. Jazda ekologiczna to oprócz kilku technik przede wszystkim przewidywanie. Oto jak wyglądają zasady jazdy ekologicznej:

Najważniejsze jest to, żeby jechać płynnie i unikać zatrzymywania się. Samochód spala najwięcej paliwa podczas stania na czerwonym świetle i ruszania .Najważniejsza jest płynna jazda i unikanie zatrzymywania się. To podczas ruszania samochód pali najwięcej.

1. Przyspieszaj dynamicznie, wciskając pedał gazu, jeżeli warunki na to pozwalają, do 3/4.
2. Unikaj szybkich startów i nadmiernych przyspieszeń. Zmieniaj biegi w odpowiednim zakresie obrotów. Unikaj "żyłowania" silnika.
3. Utrzymuj odpowiedni odstęp od pojazdów poprzedzających, zbyt mała odległość prowadzi do niepotrzebnego hamowania i przyspieszania.
4. Unikaj jazdy na luzie i niewykorzystania siły rozpędu, jaką posiada pojazd. Na naszą korzyść działa jazda z włączonym biegiem, toczenie pojazdu, hamowanie silnikiem.
5. Odpowiednie, wskazane na tabliczce, ciśnienie w oponach nie tylko przekłada się na oszczędność paliwa ale również wpływa na bezpieczeństwo.
6. Nieuzasadnione montowanie elementów zakłócających współczynnik CW (opór powietrza) np. nieużywany bagażnik, znacząco wpływa na wzrost zużycia paliwa.

Script logo