O.S.K. KAMELEON

Czy nie lepiej rozpocząć kurs jesienią i zimą ? Wydawać by się mogło, że na początku będzie nieco trudniej ale zdobyte doświadczenie w jeździe po zmroku i w trudnych warunkach drogowych z pewnością będzie procentować w przyszłości.

Czemu by więc nie zacząć przygody z jazdą od trudnych warunków ?

Poniżej lista argumentów, które powinny przekonać Cie do rozpoczęcia kursu w zimie:

1. Zimą, kiedy warunki drogowe są wyjątkowo trudne, sam egzamin na prawo jazdy może okazać się... łatwiejszy! Na ośnieżonej nawierzchni trudniej przekroczyć dozwoloną prędkość, a liczba dogodnych miejsc do sprawdzenia umiejętności parkowania ogranicza się w zasadzie wyłącznie do dużych placów przy hipermarketach.

2. Zimą czujność kursanta jest zdwojona - ze względu na gorsze warunki drogowe. Pilnuje się - aby utrzymać przyczepność aby koła się nie ślizgały, żeby kogoś nie ochlapać, ale ta zdwojona czujność wpływa na poprawność jazdy i popłaca.

3. W trudnych warunkach drogowych również doświadczeni kierowcy jeżdżą nieco spokojniej. Łatwiej się jest wtedy włączać do ruchu, zmieniać pas i wykonywać inne manewry drogowe, które wymagają płynnej jazdy.

4. Znaki poziome - linie bardzo często są pod warstwą śniegu i błota pośniegowego. Często są zatem niewidoczne- zarówno dla kursanta jak i egzaminatora. Nie zwalnia to Was jednak z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności zarówno w rejonach przejść dla pieszych jak i skrzyżowań.

5. Dynamika i płynność jazdy - mimo iż w obszarze zabudowanym możemy poruszać się z prędkością 50 km/h - w porach kiedy zdajemy egzamin - a na egzaminie musimy - zaliczyć - ponadto jazdę drogami o podwyższonej prędkości. Uważajcie jednak w miejscach o obniżonej prędkości - np do 10 km/h - tutaj bardzo łatwo o przekroczenie dopuszczalnej prędkości. Jej przekroczenie o 20 km/h skutkuje negatywnym wynikiem egzaminu.

6. Parkowanie - osiedlowe parkingi bardzo często toną pod zwałami śniegu, parkowanie zatem odbywa się w lepiej utrzymanych parkingach na terenie centrów handlowych lub jeśli nie ma odpowiedniego miejsca nie odbywa się wcale. Czy to ułatwia nam zadanie? Oczywiście - chociaż z tego względu, że linie ograniczające miejsce do parkowania jest skryte pod śniegiem. Wystarczy zatem, że zmieścisz się między stojące samochody. Przecież egzaminator nie będzie sprawdzał w którym miejscu pod śniegiem są linie. Pamiętaj jednak, że zgodnie z zasadami egzaminowania - po wykonaniu parkowania musi być możliwość opuszczenia pojazdu.

7. Gorsze warunki na drodze sprawiają, że jeździ się ostrożniej i ze zdwojoną uwagą.

9 porad jak jeździć zimą:

1. Odpowiednio przygotuj się do drogi. Wybierając się w trasę, w szczególności kiedy prognozy pogody zapowiadają "intensywne opady śniegu" nie zapomnij o zatankowaniu samochodu, zabraniu składanej łopaty, zmiotki, a w przypadku wyjazdu w góry łańcuchów na koła. Nawet współcześnie, kiedy siatka stacji benzynowych oraz restauracji przydrożnych jest gęsta, przydatnym może się okazać termos z ciepłym napojem oraz tabliczka czekolady, która może dać nam energii podczas przymusowego postoju.

2. Pamiętaj o zimowych oponach. Dobre zimowe opony zapewniają dobrą przyczepność w różnych warunkach drogowych. Pamiętaj o odpowiednim ciśnieniu oraz sprawdzaniu stanu ogumienia.

3. Dokładnie odśnież samochód. Zanim ruszymy, auto należy koniecznie odśnieżyć. Nie dotyczy to tylko szyb. Cały samochód MUSI być dokładnie oczyszczony z zalegającego śniegu. Za jazdę nieodśnieżonym autem może grozić nam mandat w wysokości do 500 zł.

3. Dokładnie odśnież samochód. Zanim ruszymy, auto należy koniecznie odśnieżyć. Nie dotyczy to tylko szyb. Cały samochód MUSI być dokładnie oczyszczony z zalegającego śniegu. Za jazdę nieodśnieżonym autem może grozić nam mandat w wysokości do 500 zł.

4. Zadbaj o swobodę ruchów. Pamiętajmy, że odzież nie może ograniczać nam możliwości kierowania pojazdem. Futrzana czapka, szalik, gruba, puchowa kurtka skutecznie mogą ograniczać nasze możliwości kierowania samochodem.

5. Pamiętaj o przepisach ruchu drogowego. W Polsce nie ma szczególnych uregulowań dotyczących zimowej jazdy, trzeba się jednak z nimi liczyć, wybierając się w podróż do innych krajów. Przed urlopowym wyjazdem sprawdź, czy w odwiedzanych krajach nie ma obowiązku poruszania się na oponach zimowych czy też posiadania łańcuchów śniegowych.

6. Jeśli tylko możesz, poćwicz na śniegu.

Gdy spadnie śnieg, na pustym placu (najlepiej nie na terenie publicznym, a w ostateczności na opustoszałym parkingu przy obiekcie nieużywanym zimą, np. kąpielisku) poćwicz podstawowe manewry - hamowanie, ruszanie w kopnym śniegu itd. Następnie poruszając się po okręgu,zacieśniaj tor jazdy aż do utraty panowania nad samochodem - ustalisz w ten sposób, czy w krytycznej sytuacji musisz liczyć się raczej z uślizgiem kół przednich (podsterowność) czy też tylnych (nadsterowność).

Zaspy śnieżne najłatwiej pokonać z kołami skierowanymi na wprost - Mając koła skręcone, tak jak na zdjęciu obok, z kopnego śniegu na pewno nie wyjedziemy. Podstawowa zasada, zarówno podczas ruszania w kopnym śniegu, jak i gdy przebijamy się przez zaspę, brzmi: koła powinny być skierowane na wprost. Jeśli poruszając się w kopnym śniegu, czujemy, że samochód zatrzymuje się, nie próbujmy dodawać gazu, bowiem spowoduje to tylko natychmiastowe "zakopanie się" auta. Wciśnijmy sprzęgło, a potem spróbujmy ponownie delikatnie ruszyć, najlepiej na 2. biegu.

Gdy to nie skutkuje, spróbujmy "metody kołyski" ruszamy z miejsca i natychmiast wciskamy sprzęgło. Auto najpierw odrobinę się cofnie, a potem "odbije" do przodu - wtedy właśnie ponownie dodajmy lekko gazu i znowu wciśnijmy sprzęgło. Auto znów się cofnie, a potem ruszy naprzód. I tak aż do skutku.

7. Wszystkie manewry wykonuj spokojnie i płynnie. Nawet bardzo śliska droga pozwala na poruszanie się samochodem. Trzeba tylko uwzględnić fakt, że auto ma ograniczone zdolności manewrowe i dużo dłuższą drogę hamowania. Bardzo delikatnie należy obchodzić się z pedałem gazu, a biegi zmieniać wyłącznie wtedy, gdy auto porusza się po prostej.

8. Wcześniej sygnalizuj innym kierowcom zamiar wykonywania manewrów. Wcześniejsze włączenie kierunkowskazów i rozpoczęcie hamowania przy śliskiej nawierzchni może uchronić przed kolizją.

9. Zachowaj bezpieczny odstęp. Wypadnięcie z drogi, przy niskiej prędkości, zwykle kończy się niegroźnym utknięciem w zaspie na poboczu, natomiast wpadnięcie na inny pojazd - dużo gorzej. Odpowiedni odstęp pozwala, w razie konieczności, na świadomą ucieczkę z drogi.

Script logo